Truppernas sommarträning 2022

Home / Truppverksamhet / Truppernas sommarträning 2022

Truppgymnasterna välkomnas till utomhusträning vid konstgräsplan bakom Simhallen måndagar och onsdagar under perioden 6.6-29.7 juli. Anmälan till sommarträning görs i Hoika. Avgift: 30 euro. Vi välkomnar även helt nya barn och ungdomar till sommarträningarna.

Måndagar i juni:
Kl 18-19 Under 12 år (Wix och yngre)
Kl 19-20 Från 12 år (Violetta och äldre)

Onsdagar i juni samt må och ons i juli:
Kl 10-11 Från 12 år (Violetta och äldre)
Kl 11-12 Under 12 år (Wix och yngre)

Ledare är Lydia Blomqvist, Linda Björklund-Sundbäck, Mia Högkvist, Tilda Gripenberg med flera.

Innehåll sommarträning

  • Snabbhet och kondition och muskelstyrka. Främst bålstyrka och stryka i vrister.
  • Samarbetsövningar samt akrobatik för de yngre
  • Rörlighet i rygg, armar, ben
  • Kropprörelser
  • Nytt för i år är Rörelsekort* med alla obligatoriska rörelser listade per åldersklass. Detta gör att man kan öva hemma på vissa rörelser om man önskar.

Ta med löpskor (även om vi ofta är barfota eller strumpfota), vattenflaska, hopprep samt kläder enligt väder. Finska sommaren kan vara kall och regnig.

*Rörelsekortet innehåller de rörelser som en gymnast behöver kunna för att delta i en svårare koreografi, till exempel i Kilpasarja. Det är viktigt att programmet anpassas efter den styrka, rörlighet och koordinationsförmåga gruppen har och därför försöker vi hitta en så homogen grupp som möjligt. Så att alla får träna på sin egna nivå med tillräcklig utmaning och tillräcklig känsla av lyckande!

Svar i truppenkät

Vi fick in 53 svar i truppernas trivselenkät. Önskan om mindre grupper kommit in; vi gör vårt bästa för att säkerställa detta, men få ledare och stort intresse påverkar. Kilpalagen samt de yngre som väljer att träna mera kommer att erbjudas ett pass till i veckan.

Till hösten kommer vi att ha en del 90 minuters pass, vilket kommit önskemål kring. Vi kommer även redan i sommar att satsa mer på bålstyrka och vriststyrka för att förebygga skador. Samarbetsövningar, styrka, uthållighet, nya saker, svårare saker kom det även önskemål om. Samt kommentarer om hur viktigt det är att delta i olika evenemang, tävlingar, uppvisningar, läger. Det stärker teamandan. Överlag fick vi mycket positiv feedforward och vill tacka vårdnadshavare, ledare och gymnaster för mycket gott samarbete.

  • Varmt tack för er värdefulla input till att göra JKG till en hälsofrämjande träningsform för alla!

JKG Trupparbetsgruppen