Koululaisen 5 terveellistä välipalaa

Home / Motion & Hälsa / Koululaisen 5 terveellistä välipalaa

Mellanmål

 

Osta kotia – koko viikolle kivoja välipaloja. Lapset napostelevat mielellään makeita herkkuja kun välipalat jäävät suunnittelematta kunnolla. Välipala on tärkeä koko elimistölle, tarvitsemme energiaa koko päivän ajan. Säännölliset ruoka-ajat vähentävät napostelua, eikä tule syötyä kerralla niin isoja annoksia.

Hedelmän antaminen lapselle on helppoa mutta lapset haluavat myös kokeilla tehdä itse omia välipaloja. Yksinkertaiset reseptit motivoivat ja kehittävät lapsia tekemää itse välipaloja. Tässä muutama vinkki herkullisista välipaloista ja ostoslista. Osa resepteistä vaativat että lapset osaavat käyttää keittiövälineitä.

Ostoslista:
luonnonjugurttia, rahkaa, kanamunia, raejuustoa
suomalaisia pakastettuja vadelmia tai muita marjoja
mysliä, rusinoita
mangososetta, hunajaa
banaania, appelsiinia, kiiviä

Kennetin smootie: 1dl luonnonjugurttia, 1dl vadelmia, 2 rkl vadelmia ja ½ banaania laitetaan mixeriin
Rahkavälipala: 1dl rahkaa, 4 rkl mysliä, 2 rkl rusinoita, mangososetta (pilttipurkki). Laita tässä järjestyksessä kulhoon
Banaani-appelsiini: muusaa banaani, puserra appelsiini. Sekoita muusattu banaani, appelsiinin mehu ja hedelmäliha yhteen
Hedelmäraejuusto: 1dl raejuustoa, hakattu kivi, pakastettuja mustikoita ja lusikallinen luonnonjugurttia
Banaanilättyjä rahkalla: Sekoita 1 muusattu banaani, 2 kanamunaa ja 60 gr raejuustoa. Paista voissa pienellä lämmöllä. Tee pieniä lättyjä niin on helpompi käännellä. Tarjoile rahkan ja marjojen kanssa

JKG:n liikuntaryhmät lapsille, nuorille ja aikuisille löydät täältä