Passbeskrivning

Home / Träningsutbud 30.8.2021 / Passbeskrivning

Under uppdatering..

BARN

Dansskola 4-6 och 6-8 år
Dansant gympa för barn. Olika typer av dansstilar, lekar och grundträning ingår. Dansskola är för nybörjare – inga förkunskaper krävs. Tycker du om att rör dig till musik så är det bara att pröva på.

Powerkids 
Lekfull träning för barn i 7-9 års ålder. Pulshöjande övningar, hinderbanor, lekfulla tävlingar och samarbetsövningar är några av sakerna som står på schemat.

Power Youth
Rolig styrke- och konditionsträning där ungdomar får möjlighet att utmana sig själva. Vi tränar styrka, kondition, balans och stabilitet.

Gympaskola 4-5 och 6-7 år
Motoriska övningar och lek för barn. Rörelserna är anpassade till barnens ålder och mottaglighet. Balans, rytmik, lätt golvakrobatik, gympa med handredskap och större redskap.

Gympaskola 8-9 år
En rolig och allsidig motorisk träning för barn där övningarna anpassas efter egen förmåga. Vi tränar rörlighet, spänst och balans.

Disco & Show 8-10 år
Disco är en rolig, trendig och upplivande träningsform där rytmerna står i fokus. Du lär dig enkla grundsteg som kombineras till serier. Disco & Show passar alla, nybörjare eller vanare dansare spelar ingen roll, alla har lika roligt! Två olika åldersgrupper finns.

Familjegymnastik, barn 2-4 år
Vi övar grundläggande motoriska färdigheter och gymnastiserar på ett lekfullt sätt i en uppmuntrande atmosfär. Genom familjegymnastiken vill vi erbjuda er en aktiv och rolig stund tillsammans. Åldern är riktgivande. Ett äldre syskon eller en duktig 1,5 åring kan även klara av passet.

DanceMix 10-12 år
I gruppen DanceMix ligger fokus på rörelseglädje. Vi testar olika dansstilar till olika sorts musik, och förbättrar samtidigt rörlighet, kondition, styrka och koordination. I gruppen är både helt nya och vana dansare välkomna!

Estetisk truppgymnastik
Här tränas hopp, vighet, styrka, balans och bålrörelser flera gånger per vecka. De äldre grupperna har hållit på i flera år med tävlingsgymnastik; erfarenhet från truppgymnastik är bra om man vill söka sig till de äldre grupperna. Nya välkomnas men grupperna begränsas av ett max antal – hör dig för med ledaren om plats finns.  Alla grupper deltar i tävlingar eller Gympastationer för utvärdering av gruppens nivå och programmets koreografi.

Supernova
Supernova är en grupp för barn med special behov eller någon typ av funktionsnedsättning. Lektionen utformas av deltagarnas önskemål och behov. Målsättningen är att alla ska finna rörelseglädje och träna grundmotorik, koordination, styrka, uthållighet och balans. Om det är så att deltagaren behöver extra assistans så är föräldrar och assistenter välkomna med!
Supernova är öppen för barn och ungdomar i alla åldrar.

VUXEN

Måndagsmotion
Varierande motionsgymnastik för vuxna i alla åldrar. Lätt och okomplicerad uppvärmning (utan hopp) som följs av muskelträning och avslutningsvis skön stretch. Ibland använder vi hjälpmedel ss hantlar, gummiband eller käppar. Målet är att stärka den fysiska konditionen och därigenom höja det personliga välbefinnandet.

Cirkelträning / Kiertoharjoittelu
Cirkelträning är ett muskelträningspass där vi använder vikter, gummiband, stepbräda och egen kroppsvikt. Vi cirkulerar i olika stationer och tränar hela kroppen. Ibland varvar vi muskelträningen med att höja pulsen. Effektiv träning där deltagaren får jobba i eget tempo och har även möjlighet att utmana sig själv. Vi inleder passet med uppvärmning och avslutar med stretch. En toppenstart på veckan i takt med medryckande musik! Kom med du också och svettas! Passet instrueras på både svenska och finska.

Kiertoharjoittelu on lihaskuntotunti, jossa käytetään painoja, kuminauhaa, steppilautaa ja omaa kehonpainoa. Tunnin aikana kohotetaan myös sykettä aina välillä. Tehokas treeni, jossa osallistuja saa harjoitella omassa tahdissaan ja saa samalla mahdollisuuden itsensä haastamiseen. Tunti alkaa lämmittelyllä ja loppuu venyttelyyn. Mahtava tapa aloittaa uusi viikko musiikin tahdissa hikoillen! Tunti on kaksikielinen.

Fysiopilates
Har du besvär i stöd- och rörelseorganen? Känner du dig stressad? Har du astma eller annars nedsatt lungkapacitet? Om du känner att andra träningsformer är stressande med du vill ändå hålla dig i form så passar pilates för dig. I pilates för nybörjare går vi igenom grunderna i långsam takt. Passar även för seniorer och herrar. Fortsättningspilates är för dig som redan känner till idén med pilatesträningen eller annars har god kroppskännedom. Vi börjar med att repetera grunderna i pilates.

Core & Flex
Träning för hela kroppen, med fokus på bålstabilitet och rörlighet. Med hjälp av gummiband, käpp och vikter tränar vi mage, rygg, rumpa samt balans och rörlighet. Passet avslutas med rejäl stretching.

Fysiogympa
Kroppsvänlig, lite lugnare jumpa för vuxen smak. Passar även för alla som har t.ex led- eller ryggbesvär.

Boxercise
Konditionsboxning i grupp. Vi jobbar två och två med mitsar och pads
och får en effektiv genomkörare för hela kroppen. Du blir garanterat svettig!

ManPower
Passet riktar sig till alla män, unga som äldre, vana idrottare och mindre vana, alla är välkomna. Vi prövar på olika former av träning för hela kroppen, börjar med uppvärmning och avlutar med stretchning. Låter detta som nått för dig så kom och prova på.

Show Me (fr 15 år)  
Danspass för dig som är ö 15 år eller vuxna. Består av uppvärmning och teknikdel samt dansdel där vi blandar friskt olika stilar.  Nivån och svårighetsgraden bestäms utifrån gruppens sammansättning. Välkommen med och dansa!

Body Workout
Svettig konditions- och styrketräning för hela kroppen. Vi använder oss av stepbräda, hantlar, gummiband eller käpp som ett komplement i träningen. Passet avslutas med stretchning.

Dansant Workout
Styrka, uthållighet, smidighet, balans och kroppskännedom är några inslag i dansmotionen. Vi provar på olika stilar med betoning på rörelseglädje. Små stegkombinationer som småningom bildar en dans tränas under motionspassen. Kom och träffa andra dansglada motionärer.

IKI Liike Jumppa 65+
Vi tränar rörlighet , balans och styrka.
Har du aldrig jumppat förr eller bara annars kommit av dig med motionerandet?
Häng med! Vi tar det försiktigt. Alla jobbar utifrån sina egna förutsättningar.

Tuff Morgonmotion
Morgonjumppa för alla åldrar, puls och styrka och stabilitet.
Kul jumppa till rivig musik, inga svåra koreografier.
Alla med!

Fredagslänk & Intervallträning
Fredagslänk och intervallträning är till för alla som vill starta helgen på bästa möjliga sätt. Passet passar både nybörjare och mera erfarna löpare. Vi värmer upp i lugn takt från Idrottsgården till hamnskogen där vi sedan kör korta intervaller i grupp. Var och en springer i egen takt. Intervallpassen varierar mellan 20 och 30 minuter. Vi avslutar med att gå eller jogga tillbaka till Idrottsgården.

Mixed Power Hour
Energisk och effektiv muskelträning för hela kroppen. Uppvärmning och därefter funktionell träning av kroppens alla muskler med hjälp av hantlar, stepbräda och/eller kroppens egen vikt. Vi avslutar passet med stretch. Börja lördagarna och avsluta söndagarna på allra bästa sätt!

Rörelseglädje
Rörelseglädje är en stund av gymnastik, dans och gemenskap för ungdomar och äldre med speciella behov. Här får alla uppleva glädjen i att röra sig efter sin egen förmåga.

Genom rörelseglädje tränar vi grundmotorik, koordination, styrka, uthållighet, balans och rörelse till musik. Dessutom leker vi lekar, bygger banor och testar olika typer av redskap så att du får träna din kropp på så många olika sätt som möjligt. Rörelseglädje stöder även på ett naturligt sätt utvecklandet av sociala förmågor, att samspråka med andra och att bygga förtroende. Varje lektion avslutas med gemensam dans.

Byt om till mjuka kläder och glöm inte vattenflaskan. Funktionsnedsättning är aldrig ett hinder gymnastikens värld – så hjärtligt välkommen med.

Body & Pulse
Under detta pass varvar vi pulshöjande övningar med muskelstärkande serier. Vi värmer upp och kör sedan igenom hela kroppen i 6 block, med och utan vikter. Enkla kombinationer som även passar nybörjare. Ett svettigt pass där du kan välja din egen nivå.

HIIT
HIIT är ett 45 minuters pass med högintensiv intervallträning. Vi jobbar ca 20-40 sekunder och vilar kort däremellan. Ett effektivt pass för både nybörjare och längre hunna.

BARNPASSNING

Barnpassning för de barn som behöver tillsyn när mamma eller pappa gympar. Vi prövar på olika stora redskap som matta, låg bom och mjuk plint. Vi bekantar oss också med små redskap, tunnband, bollar, ärtpåsar och dylikt. Timmen hålls i “Lilla salen” som ligger vägg i vägg med Övre salen och kostar 1 euro per gång per familj. Ingen terminsavgift uppbärs. Obs! Barnpassning ordnas för tillfället endast på begäran. Hör av dig om du är intresserad av detta parallellt med din egen träning.