Passbeskrivning

Home / Gympapass 27.8.2018 / Passbeskrivning

BARN

Dansskola 4-6 och 6-8 år
Dansant gympa för barn. Olika typer av dansstilar, lekar och grundträning ingår. Dansskola är för nybörjare – inga förkunskaper krävs. Tycker du om att rör dig till musik så är det bara att pröva på.

Dansakademin 9-11 år
Rytmiskt lekande genom olika stilar. Kom och prova på dans, lekar, muskelträning och stretch i en härlig blandning. Ledordet är ”dans och rörelseglädje”. Dansakademin riktar sig till dig med eller utan förkunskaper. Tycker du om att prova nya stilar är det här något för dig!

Dans fr 13 år
Gruppen riktar sig till till barn i åldern 13 år och uppåt, som redan sysslat med någon form av dans eller gymnastik en tid. Under lektionen poängteras rörelse –  och dansglädje. Vi övar upp grundteknik, hoppteknik, vighet, koreografisk förmåga och rytmuppfattning genom en god gruppdynamik och positivitet.

Gympaskola 4-5 och 6-7 år
Motoriska övningar och lek för barn. Rörelserna är anpassade till barnens ålder och mottaglighet. Balans, rytmik, lätt golvakrobatik, gympa med handredskap och större redskap.

Disco & Show 8-10 år
Disco är en rolig, trendig och upplivande träningsform där rytmerna står i fokus. Du lär dig enkla grundsteg som kombineras till serier. Disco & Show passar alla, nybörjare eller vanare dansare spelar ingen roll, alla har lika roligt! Två olika åldersgrupper finns.

Familjegymnastik, barn 2-4 år
Vi övar grundläggande motoriska färdigheter och gymnastiserar på ett lekfullt sätt i en uppmuntrande atmosfär. Genom familjegymnastiken vill vi erbjuda er en aktiv och rolig stund tillsammans. Åldern är riktgivande. Ett äldre syskon eller en duktig 1,5 åring kan även klara av passet.

Dance & Fun 8-1o år
Välkommen med på Dance & Fun! Vi börjar alltid med en mjuk uppvärmning och ökar takten och även svårigheten gradvis och avslutar med avslappning. Det kommer att bli svettigt och roligt. Konditionen, styrkan och koordinationen förbättras. Vi lär oss nya stegserier och ett uppvisningsprogram.

Estetisk truppgymnastik
Här tränas hopp, vighet, styrka, balans och bålrörelser flera gånger per vecka. De äldre grupperna har hållit på i flera år med tävlingsgymnastik; erfarenhet från truppgymnastik är bra om man vill söka sig till de äldre grupperna. Grupperna begränsas av ett max antal. Alla grupper deltar i tävlingar eller Gympastationer för utvärdering av gruppens nivå och programmets koreografi.

Supernova
Supernova är en grupp för barn med special behov eller någon typ av funktionsnedsättning. Lektionen utformas av deltagarnas önskemål och behov. Målsättningen är att alla ska finna rörelseglädje och träna grundmotorik, koordination, styrka, uthållighet och balans. Om det är så att deltagaren behöver extra assistans så är föräldrar och assistenter välkomna med!
Supernova är öppen för barn och ungdomar i alla åldrar.

UNGDOM

Måndagsmotion
Jumppa för hela kroppen med enkla rörelsekombinationer. Vi övar upp styrka, balans och koordination och höjer på så sätt vår kondition och vårt personliga välbefinnande.

Disco & Show fr. 11 år
Disco är en rolig, trendig och upplivande träningsform där rytmerna står i fokus. Du lär dig enkla grundsteg som kombineras till serier. Disco & Show passar alla, nybörjare eller vanare dansare spelar ingen roll, alla har lika roligt! Två olika åldersgrupper finns.

Dansteknik
Dansteknik är riktad åt unga dansare i högstadie åldern och uppåt, som vill utvecklas oberoende av dansstil. Yngre är också välkomna att prova på. Under lektionen tränar vi allt sådant som man vanligtvis inte hinner lägga så mycket fokus på på med endast en danslektion i veckan så som vighet, styrka och akrobatik mm.

Fysiopilates
Har du besvär i stöd- och rörelseorganen? Känner du dig stressad? Har du astma eller annars nedsatt lungkapacitet? Om du känner att andra träningsformer är stressande med du vill ändå hålla dig i form så passar pilates för dig. I pilates för nybörjare går vi igenom grunderna i långsam takt. Passar även för seniorer och herrar. Fortsättningspilates är för dig som redan känner till idén med pilatesträningen eller annars har god kroppskännedom. Vi börjar med att repetera grunderna i pilates.

Body Workout
Svettig och krävande motion och styrketräning för både damer och herrar. Inga svåra koreografier. Ibland varvar vi med stepbrädor, hantlar eller gummiband. Ta med en vattenflaska!

Boxercise
Konditionsboxning i grupp. Vi jobbar två och två med mitsar och pads och får en effektiv genomkörare för hela kroppen. Du blir garanterat svettig!

Show & Jazz från 15 år
Detta danspass är tänkt för dig som har viss danserfarenhet. Passet består av en uppvärmning-teknikdel och en dansdel där vi friskt blandar olika stilar; funkigt-jazzigt-gymnastiskt. Vi tränar också in något program till jul- respektive vårfest som vi uppträder med. Här får du även viss scenvana!

 

Body Workout (torsdagar)
Svettig konditions- och styrketräning för hela kroppen. Vi använder oss av stepbräda, hantlar, gummiband eller käpp som ett komplement i träningen. Passet avslutas med stretchning.

Yoga
Vi gör hathayoga som passar alla. Lugna yogarörelser och avslappning i kroppens egen takt.
Yoga är en gammal träningsmetod som passa för alla – kvinnor och män, unga och äldre. Var och en tränar med sin kropp utgående från egna förutsättningar. Med yoga får man bättre rörlighet, bättre balans och kroppskännedom. Vi lär oss självkännedom och avslappning.

Vi startar yogapasset med avslappning. Yogarörelser gör vi i lugn takt liggande, stående och sittande. Rörelser kan anpassas åt alla. Mellan rörelser och till slut lyssnar vi på känningar i kroppen. Målsättningen är att yogapasset har en avslappnande men samtidigt uppfriskande effekt.

Ta varma och mjuka kläder på dig. Ta med en handduk eller annat tyg att sätta på mattan.

Dansmotion
Styrka, uthållighet, smidighet, balans och kroppskännedom är några inslag i dansmotionen. Vi provar på olika stilar med betoning på rörelseglädje. Små stegkombinationer som småningom bildar en dans tränas under motionspassen. Kom och träffa andra dansglada motionärer.

Fredagslänk & Intervallträning

Power Hour
Energisk och effektiv muskelträning för hela kroppen. Uppvärmning och därefter funktionell träning av kroppens alla muskler med hjälp av hantlar, stepbräda och kroppens egen vikt. Vi avslutar passet med stretch. Börja lördagarna och avsluta söndagarna i höst på allra bästa sätt!

VUXEN

Annas dans
Detta danspass innehåller dansant gymnastik och riktar sig till dig som har viss danserfarenhet. Vi övar olika danstyper och serier till varierande musik. Gruppen är avsedd för vuxna, med viss tidigare danserfarenhet.

Måndagsmotion
Jumppa för hela kroppen med enkla rörelsekombinationer. Vi övar upp styrka, balans och koordination och höjer på så sätt vår kondition och vårt personliga välbefinnande.

Fysiopilates
Har du besvär i stöd- och rörelseorganen? Känner du dig stressad? Har du astma eller annars nedsatt lungkapacitet? Om du känner att andra träningsformer är stressande med du vill ändå hålla dig i form så passar pilates för dig. I pilates för nybörjare går vi igenom grunderna i långsam takt. Passar även för seniorer och herrar. Fortsättningspilates är för dig som redan känner till idén med pilatesträningen eller annars har god kroppskännedom. Vi börjar med att repetera grunderna i pilates.

Body Workout
Svettig och krävande motion och styrketräning för både damer och herrar. Inga svåra koreografier. Ibland varvar vi med stepbrädor, hantlar eller gummiband.

Fysiogympa
Kroppsvänlig, lite lugnare jumpa för vuxen smak. Passar även för alla som har t.ex led- eller ryggbesvär.

Boxercise
Konditionsboxning i grupp. Vi jobbar två och två med mitsar och pads
och får en effektiv genomkörare för hela kroppen. Du blir garanterat svettig!

ManPower
Passet riktar sig till alla män, unga som äldre, vana idrottare och mindre vana, alla är välkomna. Vi prövar på olika former av träning för hela kroppen, börjar med uppvärmning och avlutar med stretchning. Låter detta som nått för dig så kom och prova på.

Show & Jazz
Detta danspass är tänkt för dig som har viss danserfarenhet. Passet består av en uppvärmning-teknikdel och en dansdel där vi friskt blandar olika stilar; funkigt-jazzigt-gymnastiskt. Vi tränar också in något program till jul- respektive vårfest som vi uppträder med. Här får du även viss scenvana!

Body Workout (torsdagar)
Svettig konditions- och styrketräning för hela kroppen. Vi använder oss av stepbräda, hantlar, gummiband eller käpp som ett komplement i träningen. Passet avslutas med stretchning.

Jooga (Yoga)
Kaikille sopivaa hathajoogaa. Rentoudumme ja teemme rauhallisia joogaliikkeitä omaa kehoa kuunnellen. Opetuskieli suomi. Hathayoga som passar alla. Lugna yogarörelser och avslappning i kroppens egen takt. Undervisningsspråk finska.

Jooga on vanha harjoitusmenetelmä, joka sopii kaikille – naisille ja miehille, nuorille ja iäkkäämmille. Joogassa jokainen tekee harjoitusta omien edellytystensä mukaisesti. Jooga parantaa kehon liikkuvuutta ja oman kehon tuntemusta. Joogassa opimme keskittymistä ja rentoutumista.

Aloitamme tunnin lyhyellä rentoutumisella. Sen jälkeen teemme joogaliikkeitä rauhalliseen tahtiin makuulla, seisten ja istuen. Liikkeet voidaan mukauttaa kunkin keholle sopiviksi. Työskentelyn lomassa pysähdymme kuulostelemaan kehon tuntemuksia. Lopetamme harjoituksen rentoutumiseen. Tavoitteena on, että lähdemme kotiin virkistyneinä. Päälle lämpimät ja joustavat vaatteet. Mukaan maton päälle laitettavaksi pyyhe tai kangas.

Dansant Workout
Styrka, uthållighet, smidighet, balans och kroppskännedom är några inslag i dansmotionen. Vi provar på olika stilar med betoning på rörelseglädje. Små stegkombinationer som småningom bildar en dans tränas under motionspassen. Kom och träffa andra dansglada motionärer.

IKI Liike Jumppa 65+
Vi tränar rörlighet , balans och styrka.
Har du aldrig jumppat förr eller bara annars kommit av dig med motionerandet?
Häng med! Vi tar det försiktigt. Alla jobbar utifrån sina egna förutsättningar.

Tuff Morgonmotion
Morgonjumppa för alla åldrar, puls och styrka och stabilitet.
Kul jumppa till rivig musik, inga svåra koreografier.
Alla med!

Fredagslänk & Intervallträning

Mixed Power Hour
Energisk och effektiv muskelträning för hela kroppen. Uppvärmning och därefter funktionell träning av kroppens alla muskler med hjälp av hantlar, stepbräda och/eller kroppens egen vikt. Vi avslutar passet med stretch. Börja lördagarna och avsluta söndagarna på allra bästa sätt!

Rörelseglädje
Rörelseglädje är en stund av gymnastik, dans och gemenskap för ungdomar och äldre med speciella behov. Här får alla uppleva glädjen i att röra sig efter sin egen förmåga.

Genom rörelseglädje tränar vi grundmotorik, koordination, styrka, uthållighet, balans och rörelse till musik. Dessutom leker vi lekar, bygger banor och testar olika typer av redskap så att du får träna din kropp på så många olika sätt som möjligt. Rörelseglädje stöder även på ett naturligt sätt utvecklandet av sociala förmågor, att samspråka med andra och att bygga förtroende. Varje lektion avslutas med gemensam dans.

Byt om till mjuka kläder och glöm inte vattenflaskan. Funktionsnedsättning är aldrig ett hinder gymnastikens värld – så hjärtligt välkommen med.

 

BARNPASSNING

Barnpassning för de barn som behöver tillsyn när mamma eller pappa gympar. Vi prövar på olika stora redskap som matta, låg bom och mjuk plint. Vi bekantar oss också med små redskap, tunnband, bollar, ärtpåsar och dylikt. Timmen hålls i “Lilla salen” som ligger vägg i vägg med Övre salen och kostar 1 euro per gång per familj. Ingen terminsavgift uppbärs. Obs! Barnpassning ordnas för tillfället endast under Power Hour (lördagar 10-11).