Passbeskrivning

Home / Gympapass 28.8.2017 / Passbeskrivning

BARN

Dansskola 5-7 år
Dansant gympa för barn. Olika typer av dansstilar, lekar och grundträning ingår. Dansskola är för nybörjare – inga förkunskaper krävs. Tycker du om att rör dig till musik så är det bara att pröva på.

Dansakademin 8-9 år
Rytmiskt lekande genom olika stilar. Kom och prova på dans, lekar, kampsport och stretch i en blandning av fysisk teater och dansglädje. Dansakademin riktar sig till dig med eller utan förkunskaper. Tycker du om att prova nya stilar är det här något för dig.

Dansakademin fr 12 år
Gruppen riktar sig till till barn i åldern 12 år och uppåt, som redan sysslat med någon form av dans eller gymnastik en tid. Under lektionen poängteras rörelse –  och dansglädje. Vi övar upp grundteknik, hoppteknik, vighet, koreografisk förmåga och rytmuppfattning genom en god gruppdynamik och positivitet.

Pröva på dans 3-4 år
Tycker ditt barn om att dansa? I denna grupp lär vi oss grunder i dansteknik samt uppmuntrar kreativitet och kärlek till danskonst genom fantasti. Detta är intro gruppen till Dansakademin.

Gympaskola 4-5 och 6-7 år
Motoriska övningar och lek för barn. Rörelserna är anpassade till barnens ålder och mottaglighet. Balans, rytmik, lätt golvakrobatik, gympa med handredskap och större redskap.

Disco & Show 8-10 år
Disco är en rolig, trendig och upplivande träningsform där rytmerna står i fokus. Du lär dig enkla grundsteg som kombineras till serier. Disco & Show passar alla, nybörjare eller vanare dansare spelar ingen roll, alla har lika roligt! Två olika åldersgrupper finns.

Familjegymnastik, barn 2-4 år
Vi övar grundläggande motoriska färdigheter och gymnastiserar på ett lekfullt sätt i en uppmuntrande atmosfär. Genom familjegymnastiken vill vi erbjuda er en aktiv och rolig stund tillsammans. Åldern är riktgivande. Ett äldre syskon eller en duktig 1,5 åring kan även klara av passet.

Dance & Fun 8-11 år
Välkommen med på Dance & Fun! Vi börjar alltid med en mjuk uppvärmning och ökar takten och även svårigheten gradvis och avslutar med avslappning. Det kommer att bli svettigt och roligt. Konditionen, styrkan och koordinationen förbättras. Vi lär oss nya stegserier och ett uppvisningsprogram.

Estetisk truppgymnastik
Här tränas hopp, vighet, styrka, balans och bålrörelser flera gånger per vecka. De äldre grupperna har hållit på i flera år med tävlingsgymnastik; erfarenhet från truppgymnastik är bra om man vill söka sig till de äldre grupperna. Grupperna begränsas av ett max antal. Alla grupper deltar i tävlingar eller Gympastationer för utvärdering av gruppens nivå och programmets koreografi.

Supernova
Supernova är en dansgrupp för personer med funktionsnedsättningar som vill ha ett avbrott i vardagen och få komma och skaka loss lite. På lektionerna rör vi oss till glad musik och lär oss dansens grunder. Målet är att varje individ ska få utvecklas på sin egen nivå oberoende av ålder och funktionsnedsättning. Om det är så att deltagaren behöver extra assistans så är föräldrar och assistenter välkomna med!
Supernova är öppen för alla åldrar.

UNGDOM

Måndagsmotion
Jumppa för hela kroppen med enkla rörelsekombinationer. Vi övar upp styrka, balans och koordination och höjer på så sätt vår kondition och vårt personliga välbefinnande.

HipHop 12-15 år
Dansgruppen passar för dig som har någon typ av danserfarenhet sedan tidigare. Under detta 60 minuters pass övar vi främst in olika stegserier och program till modern och medryckande musik, men vi tränar också styrka, teknik och kondition. Vi tränar in ett eller flera program som sedan visas upp under olika evenemang.

Intervall Step
Klassen består av uppvärmning, konditionsdel, styrketräning samt nedvarvning och stretch. Enkla steg byggs upp till mer avancerad koreografi med dansanta inslag – konditionskrävande och roligt! Viss stepvana behövs men alla är varmt välkomna.

Disco & Show fr. 11 år
Disco är en rolig, trendig och upplivande träningsform där rytmerna står i fokus. Du lär dig enkla grundsteg som kombineras till serier. Disco & Show passar alla, nybörjare eller vanare dansare spelar ingen roll, alla har lika roligt! Två olika åldersgrupper finns.

Dansteknik
Dansteknik är riktad åt unga dansare i högstadie åldern och uppåt, som vill utvecklas oberoende av dansstil. Yngre är också välkomna att prova på. Under lektionen tränar vi allt sådant som man vanligtvis inte hinner lägga så mycket fokus på på med endast en danslektion i veckan så som vighet, styrka och akrobatik mm.

Parkour
På parkouren kommer vi att gå igenom säkerhet och grundteknik, eftersom målet med just parkour är säkerhet och smidighet. Vi bygger upp hinderbanor som vi ska ta oss genom på smidigaste sättet möjligt. Vi tränar också med individuella hinder och prövar vilka tekniker som passar en själv, eftersom det inte finns två identiska parkourare.

Fysiopilates
Har du besvär i stöd- och rörelseorganen? Känner du dig stressad? Har du astma eller annars nedsatt lungkapacitet? Om du känner att andra träningsformer är stressande med du vill ändå hålla dig i form så passar pilates för dig. I pilates för nybörjare går vi igenom grunderna i långsam takt. Passar även för seniorer och herrar. Fortsättningspilates är för dig som redan känner till idén med pilatesträningen eller annars har god kroppskännedom. Vi börjar med att repetera grunderna i pilates.

Body Trim
Svettig och krävande motion och styrketräning för både damer och herrar. Inga svåra koreografier. Ibland varvar vi med stepbrädor, hantlar eller gummiband. Ta med en vattenflaska!

Boxercise
Konditionsboxning i grupp. Vi jobbar två och två med mitsar och pads och får en effektiv genomkörare för hela kroppen. Du blir garanterat svettig!

Dance & Fitness från 15 år
Under detta motionspass varvar vi konditionshöjande danslåtar med funktionell träning, där vi ökar vår smidighet, styrka och balans.

Show & Jazz från 15 år
Detta 70 minuter långa danspass är tänkt för dig som har viss danserfarenhet. Passet består av en uppvärmning-teknikdel och en dansdel där vi friskt blandar olika stilar; funkigt-jazzigt-gymnastiskt. Vi tränar också in något program till jul- respektive vårfest som vi uppträder med. Här får du även viss scenvana!

Modern dans fr. 13 år
Det finns flera dansstilar inom modern dans, men lyrisk jazz är stilen vi kommer fokusera på. Vi kombinerar snabba och långsamma rörelser samt betonar improvisation, kroppsspråk och inlevelse – som är kännetecknet inom modern dans. Modern dans är för erfarna dansare och kräver därför tidigare danserfarenhet.

Body Trim (torsdagar)
Svettig konditions- och styrketräning för hela kroppen. Vi använder oss av stepbräda, hantlar, gummiband eller käpp som ett komplement i träningen. Passet avslutas med stretchning.

Jooga (Yoga)
Kaikille sopivaa hathajoogaa. Rentoudumme ja teemme rauhallisia joogaliikkeitä omaa kehoa kuunnellen. Opetuskieli suomi. Hathayoga som passar alla. Lugna yogarörelser och avslappning i kroppens egen takt. Undervisningsspråk finska.

Jooga on vanha harjoitusmenetelmä, joka sopii kaikille – naisille ja miehille, nuorille ja iäkkäämmille. Joogassa jokainen tekee harjoitusta omien edellytystensä mukaisesti. Jooga parantaa kehon liikkuvuutta ja oman kehon tuntemusta. Joogassa opimme keskittymistä ja rentoutumista.

Aloitamme tunnin lyhyellä rentoutumisella. Sen jälkeen teemme joogaliikkeitä rauhalliseen tahtiin makuulla, seisten ja istuen. Liikkeet voidaan mukauttaa kunkin keholle sopiviksi. Työskentelyn lomassa pysähdymme kuulostelemaan kehon tuntemuksia. Lopetamme harjoituksen rentoutumiseen. Tavoitteena on, että lähdemme kotiin virkistyneinä. Päälle lämpimät ja joustavat vaatteet. Mukaan maton päälle laitettavaksi pyyhe tai kangas.

Dansmotion
Styrka, uthållighet, smidighet, balans och kroppskännedom är några inslag i dansmotionen. Vi provar på olika stilar med betoning på rörelseglädje. Små stegkombinationer som småningom bildar en dans tränas under motionspassen. Kom och träffa andra dansglada motionärer.

Fredagslänk & Intervallträning

Power Hour
Energisk och effektiv muskelträning för hela kroppen. Uppvärmning och därefter funktionell träning av kroppens alla muskler med hjälp av hantlar, stepbräda och kroppens egen vikt. Vi avslutar passet med stretch. Börja lördagarna och avsluta söndagarna i höst på allra bästa sätt!

VUXEN

Annas dans
Detta danspass innehåller dansant gymnastik och riktar sig till dig som har viss danserfarenhet. Vi övar olika danstyper och serier till varierande musik. Gruppen är avsedd för vuxna, med viss tidigare danserfarenhet.

Måndagsmotion
Jumppa för hela kroppen med enkla rörelsekombinationer. Vi övar upp styrka, balans och koordination och höjer på så sätt vår kondition och vårt personliga välbefinnande.

Intervall Step
Klassen består av uppvärmning, konditionsdel, styrketräning, samt nedvarvning och stretch. Enkla steg byggs upp till mer avancerad koreografi med dansanta inslag – konditionskrävande och roligt! Viss stepvana behövs men alla är varmt välkomna.

Fysiopilates
Har du besvär i stöd- och rörelseorganen? Känner du dig stressad? Har du astma eller annars nedsatt lungkapacitet? Om du känner att andra träningsformer är stressande med du vill ändå hålla dig i form så passar pilates för dig. I pilates för nybörjare går vi igenom grunderna i långsam takt. Passar även för seniorer och herrar. Fortsättningspilates är för dig som redan känner till idén med pilatesträningen eller annars har god kroppskännedom. Vi börjar med att repetera grunderna i pilates.

Mixed BodyTrim & Body Trim
Svettig och krävande motion och styrketräning för både damer och herrar. Inga svåra koreografier. Ibland varvar vi med stepbrädor, hantlar eller gummiband.

Fysiogympa
Kroppsvänlig, lite lugnare jumpa för vuxen smak. Passar även för alla som har t.ex led- eller ryggbesvär.

Boxercise
Konditionsboxning i grupp. Vi jobbar två och två med mitsar och pads
och får en effektiv genomkörare för hela kroppen. Du blir garanterat svettig!

ManPower
Passet riktar sig till alla män, unga som äldre, vana idrottare och mindre vana, alla är välkomna. Vi prövar på olika former av träning för hela kroppen, börjar med uppvärmning och avlutar med stretchning. Låter detta som nått för dig så kom och prova på.

Dance & Fitness
Under detta motionspass varvar vi konditionshöjande danslåtar med funktionell träning, där vi ökar vår smidighet, styrka och balans.

Show & Jazz
Detta 70 minuter långa danspass är tänkt för dig som har viss danserfarenhet. Passet består av en uppvärmning-teknikdel och en dansdel där vi friskt blandar olika stilar; funkigt-jazzigt-gymnastiskt. Vi tränar också in något program till jul- respektive vårfest som vi uppträder med. Här får du även viss scenvana!

Body Trim (torsdagar)
Svettig konditions- och styrketräning för hela kroppen. Vi använder oss av stepbräda, hantlar, gummiband eller käpp som ett komplement i träningen. Passet avslutas med stretchning.

Jooga (Yoga)
Kaikille sopivaa hathajoogaa. Rentoudumme ja teemme rauhallisia joogaliikkeitä omaa kehoa kuunnellen. Opetuskieli suomi. Hathayoga som passar alla. Lugna yogarörelser och avslappning i kroppens egen takt. Undervisningsspråk finska.

Jooga on vanha harjoitusmenetelmä, joka sopii kaikille – naisille ja miehille, nuorille ja iäkkäämmille. Joogassa jokainen tekee harjoitusta omien edellytystensä mukaisesti. Jooga parantaa kehon liikkuvuutta ja oman kehon tuntemusta. Joogassa opimme keskittymistä ja rentoutumista.

Aloitamme tunnin lyhyellä rentoutumisella. Sen jälkeen teemme joogaliikkeitä rauhalliseen tahtiin makuulla, seisten ja istuen. Liikkeet voidaan mukauttaa kunkin keholle sopiviksi. Työskentelyn lomassa pysähdymme kuulostelemaan kehon tuntemuksia. Lopetamme harjoituksen rentoutumiseen. Tavoitteena on, että lähdemme kotiin virkistyneinä. Päälle lämpimät ja joustavat vaatteet. Mukaan maton päälle laitettavaksi pyyhe tai kangas.

Dansmotion
Styrka, uthållighet, smidighet, balans och kroppskännedom är några inslag i dansmotionen. Vi provar på olika stilar med betoning på rörelseglädje. Små stegkombinationer som småningom bildar en dans tränas under motionspassen. Kom och träffa andra dansglada motionärer.

IKI Liike Jumppa 65+
Vi tränar rörlighet , balans och styrka.
Har du aldrig jumppat förr eller bara annars kommit av dig med motionerandet?
Häng med! Vi tar det försiktigt. Alla jobbar utifrån sina egna förutsättningar.

Tuff Morgonmotion
Morgonjumppa för alla åldrar, puls och styrka och stabilitet.
Kul jumppa till rivig musik, inga svåra koreografier.
Alla med!

Fredagslänk & Intervallträning

Mixed Power Hour
Energisk och effektiv muskelträning för hela kroppen. Uppvärmning och därefter funktionell träning av kroppens alla muskler med hjälp av hantlar, stepbräda och/eller kroppens egen vikt. Vi avslutar passet med stretch. Börja lördagarna och avsluta söndagarna på allra bästa sätt!

BARNPASSNING

Barnpassning för de barn som behöver tillsyn när mamma eller pappa gympar. Vi prövar på olika stora redskap som matta, låg bom och mjuk plint. Vi bekantar oss också med små redskap, tunnband, bollar, ärtpåsar och dylikt. Timmen hålls i “Lilla salen” som ligger vägg i vägg med Övre salen och kostar 1 euro per gång per familj. Ingen terminsavgift uppbärs. Obs! Barnpassning ordnas för tillfället endast under Dance & Fitness (onsdagar kl 18:45-19:45) och Body Trim (torsdagar kl 19-20).