5 sunda mellanmål till skolbarnen

Home / Motion & Hälsa / 5 sunda mellanmål till skolbarnen

Mellanmål

 

Handla hem detta – härliga mellanmål för hela veckan. Att barnen gärna plockar i sig kex eller godis efter skolan beror i många fall på att ett planerat mellanmål inte finns tillgängligt. Mellanmålet är viktigt för att kroppen skall få tillräckligt med energi under dagen. Regelbundna måltider medför även att du lättare äter lagom stora portioner och minskar risken för att gå och småäta under dagen.

Att ställa fram en frukt åt ett barn fungerar naturligtvis också – men barn tycker ofta om att experimentera och få utökat ansvar. Ett enkelt recept med lämpliga ingredienser kan vara mer motiverande än en framlagd frukt. En del av recepten förutsätter att barnen själva kan hantera redskap i köket. Nedan några tips samt en handlingslista för en vecka. Googla gärna vidare på egen hand!

INKÖPSLISTA:
naturell yogurt, kvarg, ägg, grynost
frusna finska hallon eller andra bär
müsli, russin
mangopuré, honung
banan, apelsin, kiwi

 


Kennets smoothie:
1 dl naturell jogurt, 1 dl hallon, 2 msk honung och 1/2 banan körs i mixer.

Kvargmellanmål: 1 dl kvarg, 4 msk müsli, 2 msk russin, mangopuré (barnmatburk). Sätt allt i en skål i denna ordning.

Banan-apelsin: mosa en banan och blanda ihop med saften och köttet från en pressad apelsin.

Grynost med frukt: 1 dl grynost, tärnad kiwi, frusna blåbär, en klick naturell yogurt

Bananplättar med kvarg: 1 mosad banan, 2 ägg och 60 gr grynost blandas. Stek lätt i smör på svag värme. Gör plättarna små till storleken i stekpannan så är de lättare att svänga. Servera med en klick kvarg och bär.

JKGs grupper med träning för barn, ungdomar och vuxna hittar du här.